uppesittarkväll på flygplatsen

Överallt på internet är det jul jul jul, pa radion pratas det om julen och snart ser jag nog en tomte gå förbi bland alla lucia klädda männen i sanden bara för att det är jul. I och för sig liknar alla våra "terrorist inspirerade" (förlåt) pakistanier tomten med deras skägg, det är bara den röda mössan och rocken som saknas och vipps har vi en snäll man som får flyga i europa utan problem. =) Även om de är svårt att finna julstämninge här med stråladen sol och vackert sommar väder så gör de nog sitt bästa med julpyssel i butikerna och vi kämpar på med julbord, granar, levande ljus och julsånger.. Jag är kanske inte känd för att vara den som älskade julen mest av alla väl hemma i Sverige och jag smakade knappt på glöggen när det bjöds.. Allt vad julen innebär gav mig lite ångest och helt ärligt tyckte jag mest att det var en något överskattad dag som många gånger skapar mer sorg än glädje för oss och våra med människor och utsatta familjer.. Mina tankar går ofta till de ensamma barnen, min far som sitter själv utan familj och de extremt fattiga som tvingas genomlida denna kalla vinterdag på gatan då allt är stängt och ingen bryr sig om de fryser eller ens har ätit för dagen.


När jag firade min första jul utan familj så tänke jag, "aldrig mer", julen ska firas med familjen.. nästa år.. nästa år!! Många reser utomlands, eller väljer att åka bort för att slippa allt julstök..kanske är det annorlunda om valet att fira själv eller i värmen på en sandstrand kommer från hjärtat? Men när kroppen skriker efter att få komma hem, men annat sätter hindet för din önskan, så är det inte alls lika charmigt med sandstränder och sol.. Nu dricker jag varje glögg droppe jag får tag i och njuter av mina pepparkakor som är tänkta hårda, men blev mjuka av fukten i luften.. Julskinkan hade jag kunnat ta hand om helt själv och jag saknar den tillgjordan jultomten som jag aldrig riktigt förstått mig på, men som min mamma envist fortsätter skapa och trots bekant röst och doft skrämmer livet ur lilla Benjamin/Beatrice/Albin. Hur mycket super positiva Louise försöker tänka glatt över att det här med att fira jul i sanden och att det här minnsan ska bli "lite charmigt och annorlunda" kan jag inte sitta och ljuga för mig själv längre. För julen ska - enligt min mening - firas hemma i norrland med snö, familjen, julbord och en riktig gran som luktar.. jag vill åka till stallet tidigt på morgonen och jag vill busa med Tjelvar i slips och mata han med korv. Plötsligt känns det här roliga med "flygvärdinna" inte alls så roligt längre och Jag längtar hem!


Men nu är jag här och vi gör som sagt det bästa av situationen.. Här i abu får vi göra lite som vi vill på gott och ont..=) Vi var ett betydligt mindre gäng än förra året men ack så trevligt ändå. Maggie ska flyga i morgon och jag hade min uppesittarkväll i form av standby på flygplatsen att avklara.. så vi hade julafton med julbord och julklappsutdelning på förmiddagen. Det var små genomtänkta och fina gåvor vi gav till varandra och jag måste verkligen säga att jag är enormt tacksam för att jag har så otroligt fina vänner runt om mig. Roligste var nog alla rimmen och våra försök att lista ut vad som befann sig under pappret.. =) Paketet från familjen han oxå fram i tid och tårarna var nära när jag plokade upp den stora boxen från flygplatsen och de hemgjorna knäcken kommer jag njuta av länge länge.. Tack alla ni älskade där hemma och ute i världen!


Just nu sitter jag på flygplatsen och har standby, mina fyra timmar passerar lika långsamt som alltid när jag tvingas vara här och jag kollar nervöst på mobilen var annan minut. Jag ser förväntansfulla passagerare komma och gå, mina kollegor som åker antingen på dröm trippen eller en jobbig nattvända. En och annan känner jag, en hel del är bara ytligt bekanta ansikten som jag ler till. Planen lyfter och landar i mörkret, det är väldigt vacker att se på och jag kan inte låta bli att älska att höra ljudet från de kraftiga motorerna.. Mitt jobb är helt underbart, Jag älskar verkligen det jag gör och jag är lyckligt lottad som får uppleva allt och möta de platser och människor jag gör. Det är bara stunder som dessa, då ni kryper upp i sofforna med paket inslagning och bingolotto, förväntansfulla barn och glögg som baksidan av medaljen verkligen verkligen inte blänker.


Var rädd om varandra, Njut av vad livet har att erbjuda och sköt om dig!

God Jul! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0