God Jul

Klockan ringer tidigt och jag vaknar upp med ett leende på läpparna, trots att jag är trött från gårdagens sena uppesittarkväll med bingolotto. Jag smyger mig ut i köket och tar mig en macka för att stilla den värsta hungern i magen.. Ljustakarna är tända och adventsljusen har bara en orörd veke kvar. Ljusen i granen ger vardagsrummet en härlig känlsa och högen med julklappar i vackra papper har vuxit sedan jag gick och la mig. Jag kan se hur mamma förberett pannorna för tomtegröten och jag hoppas jag ska vara hemma i god tid innan alla vaknat.

 

Jag drar på mig mina slitna myskläder och knyter de skitiga kängorna. Innan jag smyger mig ut genom dörren roffar jag åt mig väskan, som jag förberett,  från golvet. Jag tar ett djupt andetag för att andas in den klara friska luften och min andedräkt förvandlas till ett vitt litet moln när jag andas ut. Stora kalla flingor faller på min fräkniga näsa och när kylan kryper under jackan tackar jag den som kom på lovikavantarna, händerna är varma i alla fall. Det är mörkt och alldes tyst ute, snön knastrar under skorna och bortsett plogbilen långt bort på gatan med det oranga blinkande ljuset ser jag ingen. Längs vägen stöter jag dock på någon enstaka hundägare som ler och vinkar, jag vinkar tillbaks. Snön har suddat ut spåren från gårdagen, allt känns nytt och magiskt fast jag gått här så många gånger förr.. Väl framme öppnar jag upp den tunga röda dörren. Det välbekanta gnisslet och ett par varma gnäggningar möter mig och jag hör hur vissa av hästarna reser sig upp för att skaka av sig spånet och välkommna ännu en dag. Jag ger kissen en öm strykning över ryggen och en puss mellan öronen, han spinner och sträcker på sig till svar. Jag sträcker vant ut min hand och tänder lampan, stegen känns lätta när jag går ner längs stallgången. Julpyntningen på boxarna har åter igen blivit tilltuffsade under natten av de små rastlösa själarna och jag ler roat för mig själv över barnens envisa försök att återställa det varje dag. 

 

Jag tar tag i gallret med båda händerna och hänger mig lite över kanten för att kika in innan jag försiktigt drar upp den tunga boxdörren. Där ligger han och myser. Han tittar lite lätt på mig innan han reser sig upp och gäspar. De gula tänderna gapar stort och jag ler mot min vän, han är vacker. Påsen med äpplerna ligger synligt i väskan, han ser det och puffar lätt för att få tag i ett . Hans mule är så fin och mjuk, blicken så varm och snäll och under manen och täcket är kroppen som hos vilken annan nyvaken varelse som gömt sig under dunfilten om natten, alldeles het.

 

Grenarna på träden bär en tung vit snö, vägen upp i skogen är täckt av ny pudersnö som yr kring hovarna när vi lunkar fram mellan träden. Månen som är rund och stor syns fortfarande långt upp på himlen och enstaka stjärnor tindrar klart. Vi beger oss djupt in skogen och jag kan höra varje andetag han tar. Han frustar till och skakar lite på huvudet innan han gör ett litet glädje skutt i snön. Jag måste klämma fast med benen för att inte glida av den bara ryggen och fnittrar till.. Vi blir ett med tiden, ett med varandra och jag försvinner in i vår värld.. Jag vill frysa livet!

 

Mina tankar går till min underbara familj, mina fantastiska vänner, älskade hunden Tjelvar och min saknade vän hästen- Bork.

 

God Jul! =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0